Verhalen

De revolutionaire automatsering van wiel- en draaistel revisie bij NS Treinmodernisering

Geschreven door Lars Brouwer | Feb 9, 2024 11:13:18 AM

Het reviseren van wiel- en draaistellen voor treinen is een arbeidsintensief en tijdrovend proces, met name doordat het veelal handmatig wordt uitgevoerd. NS Treinmodernisering, verantwoordelijk voor het jaarlijks reviseren van drieduizend wielstellen en elfhonderd draaistellen, worstelde met deze uitdaging. Gelukkig vond het bedrijf in Gibas een sterke partner, vastberaden om innovatieve oplossingen te bieden voor complexe vraagstukken.

Een volledig geautomatiseerde productielijn

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem waren de werkzaamheden vroeger voornamelijk handmatig. Assen controleren, wielen persen en remschijven plaatsen waren aparte taken, uitgevoerd door ervaren werknemers. De behoefte aan efficiëntie en nauwkeurigheid werd echter steeds groter.

In Haarlem is een nieuwe hal gebouwd met een wielstellen productielijn voor de behandeling van wielstellen met volwielen. Deze fabriek is uniek in zijn soort. Het is een echte productielijn met aan elkaar gekoppelde machines en systemen.

‘’De toekomst van de spoorwegindustrie is hier’’ - NS Treinmodernisering

Van handwerk naar hightech

Dankzij de samenwerking met Gibas heeft NS Treinmodernisering een significante transformatie ondergaan. Gibas heeft de productielijn verregaand geautomatiseerd, waardoor het mogelijk werd het hele proces in één serie te zetten. Deze innovatieve aanpak heeft niet alleen geleid tot tijdsbesparing maar ook tot minder fouten, aangezien de wiel- en draaistellen nu altijd op dezelfde manier worden behandeld, aangevoerd en geperst.

De automatisering heeft de productielijn van NS Treinmodernisering zo radicaal veranderd dat het bedrijf een nieuw CE-keurmerk moest aanvragen. De geautomatiseerde productielijn maakt gebruik van robots en geavanceerde machines die assen van oude conservering roest en resterend vuil ontdoen, ze tot op een paar duizendste van een millimeter nauwkeurig meten, de onderdelen op maat maken, en nog veel meer.

De wielen en remschijven worden automatisch opgeslagen en aangeleverd door een robot liftsysteem. Zodra de as uit de droogstraat komt, worden de remschijven en wielen voor die specifieke as door de lift aangeleverd bij de opperspers.

In deze nieuwe wereld van automatisering heeft NS Treinmodernisering de voordelen van nauwkeurigheid en efficiëntie al ervaren. Dankzij de inspanningen van Gibas, is de revisie van wiel- en draaistellen nu een gestroomlijnd proces, klaar om vele jaren van uitmuntende dienstverlening te bieden.